måndag 2 april 2012

Påmönstrad

Sitter och gömmer mig i hytten. Lyssnar på Bright eyes. Har kommit ombord, fått middag och blivit visad en sovplats. Annorlunda här mot Oberon; man är två elever att dela på toa och dusch (fast över min toa har någon dragit en sopsäck och skrivit ”trasig”, vilket har resulterat i extrem kissnödighet eftersom jag ännu inte hittat någon annan toa att gå på. Hmmm, bastun, där brukar det finnas en...). Har spenderat eftermiddagen med att installera mig och packa upp. Konstaterar att det inte precis är något städfreak som har haft hytten innan mig och ser fram emot lördag: då blir det rundvask.

Vi är i Brofjorden. Folk ombord verkar glada. Jag har åter igen hamnat på ruta ett och står förvirrad med tallrik och bestick i händerna och vet varken var jag ska ta mat eller ställa disken. Satte jag mig på någons plats? Får man ha jobbkläder på i mässen? Vilka tider ska jag jobba? Hur mycket ska jag gå på däck och hur mycket ska jag vara på bryggan? Går vattnet i kranarna att dricka? Får man tvätta jobbkläder i vanliga tvättmaskinen? Suck. Jaja, det visar sig väl med tiden, allting.

Nu kanske jag borde gå ner i dagmässen och se om några är där och hänger, presentra mig, ta en kopp kaffe, klura ut vilka som jobbar var och vad de heter (detta kommer vara mitt mission även om en vecka. Ganska värdelös på att placera folk) och ”dos and dont’s” ombord. Ja, det var en bra idé, det gör jag. Brigt eyes får ta sin gnällande sång och vända sig till någon annan med sitt svårmod.


Inga kommentarer: