Så, nu kan jag trycka in ytterligare en knappnål i min
värlsdkarta över ställen jag varit på: Mongstad. Ärligt talat har jag varit här
förut, med en annan båt, men den visiten var förträngd. Kan det ha varit på
grund av en aldrig mojnande isvind, horisontellt hagel och den långa väntan på
dagsljus? Vilket ställe alltså! Särskilt i April när man har lite
vårförhoppningar men får stå manifoldvakt i dubbla overaller med kallsnoret
rinnande och titta över viken där snön ligger segervisst på bergen.
Båsen fiskade (eller, han använde en sån där tina, om man
vill vara petig) krabba. Det går tydligen att dryga ut matförrådet med diverse
delikatesser när man seglar längs Norges kust; hummer, krabba, fisk...
själv tänkte jag införskaffa färskjäst
när vi kommer till Oslo imorgon och försöka få återupprättelse från förra lördagens
pinsamma bakförsök; torrjäst och massiv varmluftsfläkt i ugnen var mig
övermäktiga motståndare och bakförsöket resulterade i något som besättningen väluppfostrat
tvingade i sig med krampaktiga leenden.
Tänker lite på säkerhet och hur jag tyckte att det gjorde
arbetet kompilcerat på förra tankern jag var på. En kvarts arbete med att dra
på sig säkerhetssele och flytväst, bara för att rigga lotslejdaren som tar fem
minuter. Här ombord implementeras säkerhetstänket i varje arbetsmoment. Folk
gör verkligen mentala ”risk assessements” innan de klättrar upp någonstans,
lyfter något, använder kranen... Undrar om jag på förra båten hade kommit i en
period då många regler skulle införas på en och samma gång och besättningens
reaktion blev en bakutspark, för här ombord tänker jag knappt på de
säkerhetåtgärder som är en del av vårt dagliga arbete, men de är fortfarande
lika omfattande som på förra tankern. Här råder heller ingen machostämning,
typ: ”Äsch! Kran, det tar för lång tid! Jag bryter hellre ryggen genom att bära
den här reducern på 30 kg ner till manifoldern”. Det är OK att vara rädd om sig
och tänka efter en gång extra innan man råkar göra något som inte är säkert
eller hälsosamt.
...sedan att det finns internationellt fastställda regler
på hur många procent bomull våra arbetskläder måste innehålla för att statisk
elekricitet inte skall uppstå och framkalla en urladdning som får hela båten
att explodera... Tja, det finns visst fortfarande rum för ifrågasättande.
3 kommentarer:
Läser bloggen lite då och då. Kul att du skriver, hittade hittade hit igen en mycket lång vaknatt med sonen.
Camilla från första året/hon som blev gravid hejsvejs
Ha det gott
Hej Camilla!
Kul att du håller dig uppdaterad! Hoppas du har det bra och inte bli alldeles tokig av längtan till sjön när du läser frestande blogginlägg om olja, tankterminaler, dåligt väder och sa-fe-ty.
Ha det bra!
Nja, livet har tagit en vändning och sjöfart ligger inte längre på agendan. Det var kanske aldrig meningen men jag känner ändå igen mig i dina iaktagelser ang social samvaro och gruppsykologi ombord. Tror människan blir mitt nya arbetsfält, vi får se. Lycka till och må bra,
Skicka en kommentar