måndag 9 april 2012

Tankrengöring

The show must go on. Vi ska lasta finbränsle I Mongstad och har därmed varit tvungna att tvätta tankarna. Olika petroleumprodukter är ju olika ”fina”, så om man tillexempel kör vanlig lastbilsdiesel en resa och ska ta flygplansbränsle nästa, måste man göra rent i tankarna så att flygplansbränslet inte blir ”nerskitat” med diesel. Omvänt behöver man inte bekymra sig om att göra rent.

Så, efter att tvättkanonerna gjort sitt jobb nere itanken är det dags att suga upp allt vatten och resterande last. Sedan ventilerar man noggrannt innan sista steget påbörjas: nedklättring och manuell rakning (alltså med en raka, inte för att ta bort skäggväxt) av tankbotten. Som gruvarbetare utrustade vi oss med pannlampor, hinkar, moppar och rakor och började färden. Det är långt ner i en tank alltså. Typ 12 meter. Man kollar ner lite med sin pannlampa och kan konstatera att man inte ser botten på tanken, utan bara en lejdare som försvinner ner i något mörkt, dimmigt och dieselluktande.

Väl nere är tanken som en jättekatedral. Om dagarna går man runt på däck där många lösningar är platsekonomiska; rör slingrar sig kring varandra, man får knö sig förbi mooringspelen och ventiler är placerade i armvrickarpositioner. Så kommer man ner i en tank och inser plötsligt hur enorm båten faktiskt är. Men det är rätt m3-fördelning antar jag. Att maximera lasten alltså.

Jag ville ta bilder. Det var likt Avalanchesvideon till ”Since I Left You” när båsen och däckseleven gick axel vid axel med varsin raka och sköt vatten framför sig. Pannlamssken som fladdrade i reflexerna på deras overaller och ekon av varje ord och rörelse. Det blev dock inget med det där fotograferandet eftersom man inte får ha några elektriska apparater på däck som inte är EX-klassade. Tur att jag inte investerade i någon systemkamera innan jag drog ut.


Inga kommentarer: