måndag 16 april 2012

Ny vakt


Jag brukar inte vara den som väntar med att skapa mig bestämda uppfattningar om saker och ting, så efter mitt första dygn på den nya vakten (00-04/12-16) fastslår jag härmed att den är grym! Härligt dekadent att sova fram till lunch och äta torsk med räksås till frukost. Sedan jobba ute på däck hela eftermiddagen medan det är ljust, gå in lagom till middag, snooza lite på maten och ha kvällen fri.

Natten som var kontrollerade styrman lite vad jag kunde. Sedan sa han: ”Bra, då kör du då!”. Jag ba: ”OK, det är lugnt.” Fast inombords var jag som ett bubbligt litet barn. Det hände inte så mycket och styrman var ju i bakgrunden hela tiden, men det var ändå JAG som körde. Jag känner mig stolt, tamigtusan. Jag känner mig som att jag kommer att vara redo att axla hela ansvaret om ett par år.

Styrman pillade lite vid stereon, och ur högtalarna kom snart det poppigt på-tåiga introt; ”All this time, walking around, pretending it’s over...” Han hade satt på Moneybrothers ”Blood Panic” och nu barn-bubbel-sittdansade jag i stolen.

Har även hunnit med att: Städa gymet, rita upp rörsystemet till ett tankpar, haft två övningar, vika tvätten, läst massor i min bok om Marilyn Monroe (det är ingen bokrekommendation, det är en tvångstanke om att läsa ut böcker jag börjat på), fått höra: ”Aaa, och där rök ditt betyg!” när jag utan skam i kroppen erkände att jag mycket gärna skulle kunna tänka mig en Volvo V70 från 2005 som första bil.

Viss oro infinner sig såhär i kvällstid. Folk gömmer sig på sina hytter. Jag har egentligen inget förslag på vad man skulle kunna hitta på istället. Känner mig lite rastlös och som att allt jag gör på fritiden bara är slöseri med tid. Passiva saker som att kolla en serie gör mig ännu stirrigare, men att ta sig för något aktivt och t.ex. ta tag i den där förbannade tysk-kursen på CD som hängt med i fyra månader med obruten förpackning , det har jag inte ro till. Vanadrar väl runt lite till som ett spöke. Kanske krockar med någon annan sökare i korridorerna?

Inga kommentarer: