lördag 10 mars 2012

Sömnen

Efter vakten 20.15. Sätter mig och lyssnar på Mange Schmidt (!?). Känner mig speedad. Många framåtbrassar på få dagar gör att kroppen tror att klockan är ca 18.00 och sömnen är långt borta. Konstigt egentligen med tanke på hur kasst man sover på nätterna. Jag kommer ihåg när jag var ung och vid god vigör och seglade skuta; då kunde man ju lägga sig på mage, somna och rulla ur kojen utan att vakna, men nu är man vuxen och bortskämd och vaknar av en rullning, att det är för varmt, eller bara allmän stissighet. I det senaste fallet försöker jag att sluta tänka på jordens undergång med att sätta på en ljudbok att distrahera mig med. Innan jag vet ordet av har jag lyssnat i tre timmar och sömnmöjligheterna för natten är reducerade till fyra timmar. Nu sitter jag ändå här och är brådvaken efter att ha farit runt på bryggan som den där arapapapapapapadjafågeln i Kalle Ankas jul.

Många teorier om sakernas tillstånd hann utvecklas medan vi gjorde en 360 för att senarelägga vårt ETA till Tacoma. Vi har en axelgenerator ombord som lägger av vid 78 RPM, så det är inte ”bara och bara” med att sakta ned. En ständig ekonomisk balansgång; vad kostar mest, sakta ner och koppla in dieselgeneratorn, eller brumma på med bekvämt RPM och få ”gratis” el av axelgeneratorn? Borde man inte kunna ha en propeller med ställningsbar stigning  så att man kan hålla konstant varvtal men ändå ändra fart?

Imorgon söndag. Måste färdigställa klockprojektet. Sista chansen.

1 kommentar:

Roland sa...

Jag hoppas vi får se lite bilder från dina äventyr när du har ett internet som pallar såna övningar haha ;)