Efter vakten 20.15. Sätter mig och lyssnar på Mange
Schmidt (!?). Känner mig speedad. Många framåtbrassar på få dagar gör att
kroppen tror att klockan är ca 18.00 och sömnen är långt borta. Konstigt
egentligen med tanke på hur kasst man sover på nätterna. Jag kommer ihåg när
jag var ung och vid god vigör och seglade skuta; då kunde man ju lägga sig på
mage, somna och rulla ur kojen utan att vakna, men nu är man vuxen och
bortskämd och vaknar av en rullning, att det är för varmt, eller bara allmän
stissighet. I det senaste fallet försöker jag att sluta tänka på jordens
undergång med att sätta på en ljudbok att distrahera mig med. Innan jag vet
ordet av har jag lyssnat i tre timmar och sömnmöjligheterna för natten är
reducerade till fyra timmar. Nu sitter jag ändå här och är brådvaken efter att
ha farit runt på bryggan som den där arapapapapapapadjafågeln i Kalle Ankas jul.
Många teorier om sakernas tillstånd hann utvecklas medan
vi gjorde en 360 för att senarelägga vårt ETA till Tacoma. Vi har en
axelgenerator ombord som lägger av vid 78 RPM, så det är inte ”bara och bara”
med att sakta ned. En ständig ekonomisk balansgång; vad kostar mest, sakta ner
och koppla in dieselgeneratorn, eller brumma på med bekvämt RPM och få ”gratis”
el av axelgeneratorn? Borde man inte kunna ha en propeller med ställningsbar
stigning så att man kan hålla konstant
varvtal men ändå ändra fart?
Imorgon söndag. Måste färdigställa klockprojektet. Sista
chansen.
1 kommentar:
Jag hoppas vi får se lite bilder från dina äventyr när du har ett internet som pallar såna övningar haha ;)
Skicka en kommentar