lördag 17 mars 2012

Avmönstringsprank


Vaknar till fågelkvitter. Fäller upp datorn; Spotify funkar igen efter tre månader, jag behöver inte längre krama stressbollar medan jag väntar på att websidor ska laddas, allt är stilla. Jag är hemma!

Överstyrman avslutade min vistelse på Oberon med ett litet prank. Jag gick till honom igår (eller, var det i förrgår? Jet-lagen gör omständigheterna kring tid mycket oklara) för att få tillbaka min betygsbok där ens handledare ska kryssa i hur man har uppfört sig, om man klarat av sina uppgifter, om man är lämplig till sjöss eller består av gammal drivved som ska spolas upp på land (alltså, den där lämplighetskolumnen är ju lite lustig. Hur många gånger har jag inte fått berättat för mig att förr i tiden var ens enda utväg om man var gangster och hade spolat alla sina chanser i samhället, att gå till sjöss... idag är det visst omvänt). Man  blir betygsatt efter en skala där 1 är sämst och 5 är bäst. Jag gläntade lite på sidorna och såg inga kryss längst till höger på raderna där de höga siffrorna är. Hjärtat började banka. Vad hade jag gjort för fel? Slog upp sidorna ännu lite mer och såg att det bara var 1:or och 2:or ikryssade och jag var underkänd. Innan tårarna började tränga upp i ögonen hann jag bara tänka ”Men jag ORKAR inte göra om de här tre månaderna”. Jag tittade som en hungrig cockerspaniel på överstyrman ”men, men,men...” och så såg jag att han flinade. Karln hade gjort sig omaket att kopiera mina handskrivna uppgifter, klippa och klistra och sätta in en extra sida i betygsboken. ”Det där var INTE roligt” väste jag innan jag tårögd stövlade ut från ships office.

Sedan kom jag ju på att det visst ar jätteroligt. Och lite som en pik. Typ ”det ordnar sig, ha ingen panik”. Herregud vad pinigt att sådär prestationshetsigt inte kunna se humorn i hans skämt med en gång. 

Inga kommentarer: