Nu har vi lämnat Melbourne och stävar mot Fremantle via Australiens Hanöbukt. Igår blev det landgång. Svårt att vara endagsturist utan karta eller ”måste-se-info”. Vi gav upp och satte oss i solen på ett av haken nere vid floden, precis som alla andra förvirrade turister. Jag bjuder på det. Att efter en dryg månad ombord få komma av och nosa lite på friheten med en inhemsk öl i handen ursäktar faktumet det säkert fanns något mer genuint ställe runt nästa gathörn som vi inte brydde oss om att leta upp.
Nu är det städ-lördag. Känns tryggt att ha en mopp i handen mitt i allt nytt jag ska lära mig. Städa kan jag i vart fall! En av nötterna ombord som jag inte lyckats knäcka ännu är det stora sammanhanget; organisationen kring Oberon som får båten att gå runt. Jag kan ju inte vara vaken 24/7, så det är naturligt att jag inte känner till alla moment, men helt plötsligt bara poppar saker upp som jag inte har en aning om var de kommer ifrån; vem bestämmer att vi ska ändra rutt? Hur läggs den nya rutten in i sjökortet så att den bara är där när man kommer upp på vakt? Hur händer det att lotsen står på rampen en kvart innan avgång, som gubben i lådan? Vem har ringt honom och meddelat att vi blir ett par timmar tidiga med cargo operation? Hur får vi vår kajplats? Hur ser man till att den är ledig till vår ankomst? Oj. När jag bombarderade styrman med frågorna svarade han att agenten hade ett stort finger med i spelet för att alla moment ska löpa smidigt. OK, hur får man tag på en agent? Säg att man aldrig har varit i aktuell hamn tidigare.
Så många frågor, så mycket tid som behövs för att på pricken förstå vad, hur och när allt händer. Kanske jag ska släppa kontrollbehovet lite och tänka på att jag inte är skeppare ännu och istället fokusera lite på det där kadetthäftet, men att plocka solhöjder känns så... oväsentligt jämfört med att förstå hur båten tar sig framåt på utstakat schema utan oförutsedda överraskningar. En tanke som slog mig är att det nog vore väldigt bra att söka sommarjobb hos någon agent i framtiden. Den här sommaren skall visst ägnas åt mer praktik.
1 kommentar:
Kan ju säga att jag avundas dig en aning, hade också velat vara i australien.
Här i södra norge o troligen i trakterna kring Kalmar också är de svin kallt 10- är passerad.
Vad gäller Agenten o hans/hennes sysslor så händer de ju att de springer ombord i båtarna i bland så fråga skepparen om de inte kan bjuda in agenten så att du får ställa en del frågor till denna (de är säkert lärorikt)
Skicka en kommentar