onsdag 22 februari 2012

Kunsan, Masan, Ulsan... var är jag?!


Häromdagen gick vi ner till recessen för att möta lotsen vid lejdaren. När vi låste upp dörren möttes vi av en arg, nästan hoppande liten man med stor pälsmössa. Lotsen hade visst klättrat upp själv, som gubben i lådan, men det var inte läge för frågor insåg man när han ilsket stormade förbi oss in i båten och vägrade se oss i ögonen när vi hälsade på honom. Det sista jag såg av honom var hans scarf som fladdrade förbi och underströk indignationen i hans rörelser.
- Was that the pilot? Frågade jag matrosen.
- Mhmmm. Svarade han menande.
Sedan skulle vi slussa in i Incheon. Det är sex meter tidvatten på sina ställen här i Korea. ”Non-tidal basins” där man stängt in vattnet så det håller sig på samma nivå hela tiden, verkar som en bra idé (där vi ligger i Kunsan nu fick vi istället måtta in oss mot en försänkning i kajen, så att rampen kan ligga kvar även vid lågvatten. Ganska nervöst att fälla rampen ner i ett ”hål”). Sedan skulle det på fler lotsar, köras in till sidan av slussen, släppas av lotsar, köras in i mitten av slussen (bra träning på mooring-spelen)... allt ackompanjerat av ett tjatter utan dess like på radion. Vi vaktade tre kanaler samtidigt; sjunger de nationalsången? Ropar de på oss? Är någon i fara? Man fattar ingenting. Jag bara väntar på att vi ska rapportera något på VHF’en på min vakt och jag får se skadeglädjen tändas i styrmans ögon medan han räcker mig luren och med hotfullt släpig stämma säger: ”Nå, du ville väl träna lite på att prata i radio?”. Gulp.

Annars bjuder Korea på: Kyla, dimma, smutsgrå hus, svårdefinierade maträtter och nätter vars enda ljus kommer från fabriker som kör dygnet runt. 

Inga kommentarer: