”...och så stoppar man in en hel näve Polly i munnen och låter dem fara runt runt, som en torktumlare. Så gäller det tt fylla på med mer annan man har svalt alla, så att man hela tiden har munnen proppfull.”
Jag kanske ska ta till mig matrosens sockerchocksrecept. Sitter och hinkar kaffe för tillfället, får inte somna, får inte somna! De senaste dagarna (hur många är oklart, allt är bara ett gytter av tid som förflutit) har jag somnat och vaknat ca 3 ggr/dygn på grund av ankring, slussning, ankomst, lastoperation... Långa timmars jobb med trött gamnacke så fort det varit dags för paus, men jag är inte den som har det värst; överstyrman fick sova två timmar tills idag. Sedan skulle han synkronisera stuvare som hellre än att arbeta ägnar sig åt att vissla efter kvinnlig besättning och titta oförstående på en när man förklarar att det måste mer än två surrningar på en låda som väger 15 ton.
Ja, vi fick alltså åka tillbaka till Manzanillo och lasta på det kvarlämnade godset. Nu vet inte jag vad en (eller tre) slussning kostar, men jag antar at det var något mycket essentiellt vi skulle hämta upp. Grejer skulle ut ur båten, flyttas runt, in på andra ställen. Det var kaos.
-Kan jag hjälpa till med något? Frågade jag överstyrman och fick till svar en uppgiven blick och:
-Bara se till att de surrar. Snälla.
Så jag gick ner på däck tre och kände på kättingar, pekade, visade. Tre av fem gånger garvade stuvarna bara åt mig. Ja, herregud. Kände mig väldigt värd badmadrassen och ölen i poolen senare på eftermiddagen.
Nu ligger vi och kör fram och tillbaka utanför kanalen. Planen var att ankra, men lite dåligt väder gör att vi hellre åker runt en sväng. Tror att vi har tid genom slussen runt 15 imorgon. Puh, gäller att hålla sig vaken några timmar till eftersom jag förmodligen inte blir purrad kl 02 inatt utan kan sova ända till frukost.
4 kommentarer:
Om stuvarna jobbar lika dant i containerhamnarna som de gör i RORO hamnarna du stöter på så förstår jag varför konserverad frukt o annat importerat i butikerna här i skandinavien ser ut som de gör.
(är blivande maskinist, studerar i Norge, men tycker din blogg är väldigt intressant)
Har du något tips på nån maskin cadett som bloggar om sin praktik så tas de gärna emot.
Hehe, jo, om stuvarna är av samma skrot och korn har nog saker sin logiska förklaring...
Kul att du gillar bloggen! Har snokat lite, men inte hittat någon skrivande maskinist. Du kanske ska ta saken i egna händer?
MVH Caroline
Hehe, jo, om stuvarna är av samma skrot och korn har nog saker sin logiska förklaring...
Kul att du gillar bloggen! Har snokat lite, men inte hittat någon skrivande maskinist. Du kanske ska ta saken i egna händer?
MVH Caroline
Grejen är bara att de svenska o Norska systemet skiljer sig åt lite grand. VI har först 3 års mer eller mindre ren teori sen ett halvår ungefär verkstad (för maskin däck tror jag är klara i skolan efter tre år) sen är tanken att man ska ut o segla cadett (men vi får ta 5 månader av totalt 8 för maskin o 12 för däck på sommarlova o liknande under skoltiden)
Men kanske skulla jag börja blogga om skolan i allmänhet o hur de funkar i norge (så att de soms ka välja i framtiden får lite mer kött på benen)
Vet inte hur bara då lektionerna ju går i samma stil vecka ut o vecka in tillskilnad från livet på båt för en cadett.
Skicka en kommentar