- Gräddstuvad biff med rödbetor och pepparrotscreme
- En koj, renbäddad med hotellakan
- Glada kollegor som gillar sin båt och tycker att de har ett viktigt jobb
- Glass i solnedgången med Kubansk bris lekandes i håret
- En fylld pool och en proppad drickakyl brevid
Jag längtar redan till imorgon. Jag tillbringar som sagt första månaden på däck. Gillar det. Man har liksom uppgifter på en lista som kan bockas av och när dagen är slut kan man faktiskt se vad man har gjort.
Tänker en del på framtiden också... Jag vet att jag vill jobba med något som jag kan stå för, något som inte supportar en industri som inte sörjer för hållbar utveckling. Tillexempel tankbranschen är en svår nöt för mig; transportera fossila bränslen runt hela jorden. Å andra sidan är både tank och offshoreshipping (borra olja, eller supply till oljeriggar) två dominerande arbetsgivare, och man vill ju inte sitta arbetslös för att man har principer. Tänker att gas kanske är framtiden. Tänker också att Wallenius är framtiden. Nog för att vi transporterar mycket bilar, men vi transporterar även jordbruksmaskiner, styckegods, stora industridelar, containrar... Rederiet håller även fram näsan vad gäller energieffektivitet och miljö ombord, tillexempel har de utvecklat ett eget system för ballast-byte som inte bidrar till spridning av mikroorganismer och arter i hav där de inte hör hemma. Hmmm, mycket att tänka på.
1 kommentar:
Nu har du väl fossila bränslen i tanken även på andra fartyg så att inte ta ett jobb inom tank eller offshore för den sakens skull är väl lika dumt som att snåla med vattnet hemma för att det skall räcka till de länder där detta är en bristvara.
För att verkligen göra skillnad, om du nu känner att du har så starka principer, så borde du väl verkligen ta ett jobb inom tank eller liknande och vara med och arbeta för mer miljövänliga alternativ.
Kör hårt på miljöfrågorna, det kommer gynna både dig och branschen. Framtiden inom shipping heter miljö, och det stavas konkurrensfördelar. Lycka till på praktiken!
Skicka en kommentar